Voor consumenten moet tegenwoordig elke winkelervaring naadloos en perfect zijn. Ook online. Doordat je bij een direct-to-consumer strategie zelf de klantreis in handen hebt, bepaal jij wat de klant ervaart op jouw webshop.
De invloed die je hebt op de customer journey is goud waard, mits je dit goed inzet en op de momenten waar de klant met je in aanraking komt, je consistent die goede ervaring biedt. Een behoefte analyse, Customer Journey mapping en het opzetten van persona’s vormen hiervoor de basis.
Door direct aan de consument te verkopen, krijgt jouw organisatie toegang tot de bijbehorende data. Gegevens zoals conversies, zoekgedrag, clicks, interacties, verlaten winkelwagens en verkoophistorie. Uit de dashboards van het e-commerce platform of het marketing automation systeem, zoals Dotdigital.
Betrouwbare en actuele data die jij kan inzetten voor betere proposities, A/B testen, verbeteren van de conversie en personalisatie. In de samenwerking met retailers of marketplaces krijg je ook de beschikking over data, maar niet in de mate waarin je dat met directe online verkoop krijgt. Al die data heb jij met D2C e-commerce in eigen beheer.
In D2C bepaal je als merk hoe je groeit, met welke producten en diensten. Er is ook hier concurrentie, maar niet op dezelfde productpagina. In het e-commerce platform bepaald je zelf de prijzen, verzendkosten en kortingen. En dus ook de marges. De bestaande retailers en leveranciers van jouw producten wil je niet uit de markt prijzen, dus maak heldere afspraken hierover en zorg voor een goede relatie. De stap naar D2C geeft ook meer innovatie mogelijkheden met de extra data die je krijgt.
Een platform moet helpen bij bereiken van doelen en dus meer zijn dan een tool. Zowel Magento, Shopware als BigCommerce bieden in de basis legio mogelijkheden om pagina's in te richten en op te maken voor een optimale merkbeleving. Iedere oplossing met zijn eigen voordelen voor jou als e-commerce onderneming. Gecombineerd met een maatwerk design en een razendsnelle headless frontend breng je de klant op een bestemming waar hij graag bestelt.
Je wilt op de hoogte zijn van wat er speelt in e-commerce. Logisch. Schrijf je daarom in op onze nieuwsbrief. Zouden wij ook doen.