SMS old school? Nee dus: e-commerce SMS is een laagdrempelige manier waarmee je snel en succesvol een boodschap onder de aandacht kan brengen bij jouw klanten. En het is ook nog eens effectief! Nog maar weinig e-commerce bedrijven spelen op het mobile first verhaal in door SMS Marketing te omarmen. Toch liegen de cijfers er niet om, uit onderzoek blijkt dat SMS een open ratio heeft van 98%.
Interessant, want onlangs heeft onze marketing automation partner dotdigital een nieuwe release uitgebracht met handige SMS functionaliteiten om SMS Marketing nog efficiënter inrichten. In dit blog vertellen we over deze functionaliteiten en hoe inzet voor jouw e-commerce omgeving.
1. Een transactionele SMS versturen rechtstreeks vanuit jouw Magento webshop
Met de Engagement Cloud module van dotdigital is het mogelijk om rechtstreeks vanuit de Magento webshop een SMS te versturen naar jouw klanten. Verstuur bijvoorbeeld in B2B e-commerce een notificatie via sms als de orderstatus wijzigt, om jouw klanten te voorzien van actuele leverinformatie. Of stuur in B2C e-commerce een sms-bericht met een tijdelijke kortingscode om een aankoop te stimuleren. Hiermee houd je jouw klanten op de hoogte van aanbiedingen of andere informatie via sms. Dit voorkomt dat jouw bezoekers de webshop verlaten, of nog erger: niet meer terugkeren. Maar liefst 75% van de klanten geeft aan het prettig te vinden om speciale aanbiedingen te ontvangen per SMS.
Daarnaast hoeven klanten niet langer duizenden e-mails door te spitten op zoek naar die ene verzendbevestiging. Voor jouw merk een geweldige kans om de waarde van jouw sms-berichten aan de klant te bewijzen.
2. Gedetailleerder rapporteren op SMS campagne resultaten
Met specifieke ‘trigger woorden’ kunnen klanten antwoord geven op sms-berichten.
Voorbeeld: 'Wil jij ook acties ontvangen voor SMS?' Antwoord: 'JA'.
Dit is handig om in te zetten bij inschrijvingen, feedback campagnes of winacties. Met al deze informatie verrijk je het klantprofiel om nog gerichter SMS toe te passen in e-commerce.
Ook is het belangrijk om jouw campagnes te blijven optimaliseren om relevante en gerichte SMS-berichten te sturen. Met een split-test kan je bijvoorbeeld ontdekken wat wel of niet werkt voor jouw doelgroep, je test daarbij meerdere variabelen voor SMS campagnes. En op basis van aantallen keer geopend, clicks of ROI (Return on Investment) bepaalt dotdigital welke variabelen je het beste kan toepassen voor jouw marketing automation.
Voortdurende verbetering is de sleutel tot succes voor SMS-automatiseringen. Blijf de opens, clicks, conversies en ROI rapporteren in je marketing automation omgeving om te zien wat je precies moet optimaliseren.