E-commerce groeit sneller dan ooit. Ook in de B2B markt. Wat geeft de doorslag om als zakelijke klant een online bestelling te plaatsen? Het antwoord is eenvoud. Online bestelgemak is het allerbelangrijkste voor de klant. Groothandel Plinten & Profielen Centrale (PPC) heeft zo’n e-commerce omgeving waar de klant snel en gemakkelijk kan bestellen. Hoe we deze samen ontwikkelden en wat dat betekent voor de eindklant en de groei van e-commerce, vroegen we aan Harold de Graaf, projectmanager bij PPC.
Voor dit project stelden we samen één belangrijk doel:
Een gebruiksvriendelijke, herkenbare e-commerce omgeving waar de klant zo snel en gemakkelijk mogelijk de juiste producten kan vinden én bestellen.
UX/UI Design, E-commerce development
Magento 2
Plinten en Profielen Centrale is een flexibele totaalleverancier voor parketteurs en andere vloerspecialisten in Nederland en België. Opgericht in 1999 door Drees Klaassen, toen een eenmansbedrijf in randafwerking en nu uitgegroeid tot een topspeler in de markt. Broer en zus Peter en Lisa Klaassen vormen sinds juli 2015 de directie van PPC, een (h)echt familiebedrijf. Zij streven naar continuïteit en bieden momenteel werk aan ruim 170 medewerkers in zes vestigingen in Nederland.
Klanten zijn winkelketens, zzp’ers en winkels. De webshop is gericht op de ZZP’ers en winkels. Een conservatieve markt, die wél steeds digitaler wordt. PPC biedt een breed assortiment aan verschillende soorten vloeren. Dat maakt het in de B2B webshop nóg belangrijker dat de klant zo efficiënt mogelijk de juiste producten kan vinden.
Het begon dertien jaar geleden met de lancering van een website waar je producten kon bestellen, waarmee PPC zich direct onderscheidde van haar concurrenten. ‘’We begonnen met de service: vóór 24:00 besteld, de volgende dag in huis. Dat deden we in 2007 al, dat was toen heel uniek. Nu zie je niet meer anders.’’ aldus Harold de Graaf, projectmanager bij Plinten & Profielen Centrale. Dit past perfect bij één van de belangrijkste drijfveren van PPC: vooruitlopen in de branche door middel van automatisering.
“Aan het einde van het Magento 1 traject bestelde 70% van de klanten via de website, dat is nu gestegen naar 75% en daarmee is online het beste bestelkanaal.” vertelt Harold. 25% van het bestellen gebeurt nog telefonisch. Het is voor PPC geen probleem dat een klein deel van de klanten niet via de webshop koopt. Tot een paar jaar geleden bestelden sommige klanten zelfs nog per fax. Dit laat zien dat de klanten van PPC het prettig vinden om producten te bestellen via een manier die voor hen het beste werkt.
Aan het einde van het Magento 1 traject bestelde 70% van de klanten via online, dit is in de huidige Magento 2 omgeving gestegen naar 75%. De webshop is nu ons best presterende bestelkanaal.
-Harold de Graaf, Project Manager - Plinten en Profielen Centrale
Het overstappen van Magento 1 naar Magento 2 was voor PPC een logische volgende stap in hun e-commerce strategie. PPC was tevreden over Magento en daarnaast heeft het bedrijf veel kennis over het e-commerce platform. Met deze overstap is PPC geen tijd kwijt aan het leren kennen van een nieuw pakket. Hoe de webshop er uit moest komen te zien? Een herkenbare look die minimaal afwijkt van de oude omgeving. Zo hoeft de klant geen nieuwe stappen te ontdekken of zaken aan te leren.
“Alles is erop gericht om de klant zo snel mogelijk aan zijn producten te helpen op een zo gemakkelijk mogelijke manier. De meeste klanten zitten meerdere malen per dag op onze site, dus we houden het rustig en clean, maar vooral gebruiksvriendelijk.” licht Harold toe. Binnen B2B e-commerce is ‘self service’ een belangrijke wens van klanten, dus geen onnodige, afleidende informatie. Maar wel veel handige functies, zoals de “Bestel mee feature” waarmee je direct ziet welke hulpmiddelen of gereedschappen je niet mag missen bij je bestelling.
PPC heeft op hun B2B webshop nog veel meer gemak en ‘self service' toegepast:
Een e-commerce omgeving efficiënt inrichten is een lastige opgave en het aanbieden van een breed assortiment maakt het niet eenvoudiger. Om dit proces te versimpelen ontwikkelden we samen de Plintenzoeker en Ondervloerenzoeker. Harold: “Twee heel belangrijke features om onze identiteit te waarborgen”.
De Plintenzoeker is een functionaliteit in de webshop die een bijpassende plint bij alle grote laminaat- en PVC-merken voor de klant zoekt. De gevonden plinten kan met één klik op de knop vanuit de applicatie besteld worden.
Om de automatische zoekfunctionaliteiten op de webshop uit te breiden werd de Ondervloerenzoeker ontwikkeld. In slechts vijf stappen wordt de klant geholpen bij het vinden van de geschikte ondervloeren. Lees hier meer over de ondervloerenzoeker.
Een B2B e-commerce platform moet in de meeste gevallen een koppeling hebben met een ERP systeem. Complexe technische koppelingen vanwege de vele data die heen en weer wordt gestuurd en absoluut moet kloppen. Bij PPC maken ze gebruik van het ERP Systeem Microsoft Dynamics 365 Business Central. De koppeling met de Magento 1 shop was zeer complex maatwerk. In de huidige Magento 2 webshop is het een combinatie van Experius maatwerk en de prijsmodule van Tinx-It.
Dankzij deze koppeling wordt in de webshop van realtime prijsinformatie weergegeven bij de producten. Het ERP systeem werkt met eenheden (zoals dozen), dus moet je deze kunnen bestellen op de webshop. “Kortingen gaan op eenheden, dus moet de eenheid zichtbaar zijn bij het bestellen”, aldus Harold.
PPC staat niet stil en wil blijven doorontwikkelen. Harold: ‘’De webshop moet worden uitgebouwd tot een e-commerce omgeving waar alles in zit wat wij maar kunnen bedenken om het voor onze klant beter en makkelijker te maken’’. Een mooi streven waar wij graag aan meewerken!
Een efficiënter retour proces is één van de wensen van PPC. Retourneren kan nu alleen in de winkel of via de telefoon. Daarom zijn we bezig met de ontwikkeling van een geautomatiseerd retourformulier. Zo kan de klant eenvoudig een retour aanvragen online.
Naast het verkopen van producten, worden op de B2B webshop video’s, nieuws- en blog artikelen gedeeld om de klant bij het gebruik van de producten te helpen. Bijkomend voordeel is dat de klant terugkomt voor meer kennis en in de toekomst dan ook steeds vaker online zal gaan bestellen.
We zijn live gegaan en hebben niet eens een melding op de site gezet dat we naar Magento 2 zijn overgestapt. De klanten hebben hiervan niets gemerkt en de herkenbaarheid van het bestelproces is overeind gebleven.
- Harold de Graaf, Project Manager - Plinten en Profielen Centrale
Je wilt op de hoogte zijn van wat er speelt in e-commerce. Logisch. Schrijf je daarom in op onze nieuwsbrief. Zouden wij ook doen.