Boots is de afgelopen jaren flink gegroeid. Met inmiddels 60 vestigingen in Nederland, krijgt het bedrijf steeds meer bekendheid. En dat is precies wat Boots wil. In Engeland is het bedrijf een van de meest vertrouwde merken op het gebied van health & beauty. We spraken met Marijn Soetekouw, online manager Boots Nederland:
“De combinatie van een apotheek en een retail winkel is ongewoon in Nederland. Mensen zijn niet gewend om naar een apotheek te gaan en hier ook producten te kopen voor de dagelijkse of persoonlijke verzorging. Hiervoor gaan ze vaak naar de standaard drogisterij. Tijd om de wereld te laten zien dat Boots beide in huis heeft!”.
Experius hielp Boots met een nieuw Magento 2 Commerce Cloud platform, compleet met een fris design en voor efficiënt product data management implementeerden we Akeneo’s PIM systeem.
UX/UI Design, E-commerce development, PIM
Magento 2 Commerce Cloud, Akeneo PIM, Elasticsearch
Boots heeft al meer dan 170 jaar ervaring in Health en Beauty en heeft alles in huis op het gebied van gezondheid en welzijn. Boots begrijpt dat er goed uitzien niet alleen gaat over het uiterlijk. Het gaat er ook om hoe je je voelt. Want als je er goed uitziet, voel je je op je best. Daarom heeft Boots een compleet assortiment van producten, die helpen om er goed uit te zien en je goed te voelen. Zo kun je bij hen terecht voor al je recept- en zelfzorggeneesmiddelen, maar beschikken zij ook over en ruim assortiment aan huidverzorging- en beautyproducten. Boots apotheek is in Nederland onderdeel van Alliance Healthcare.
Een goede omnichannel strategie is erg belangrijk voor Boots. In 2012 is er gekozen om de doelgroep, naast de lokale apotheek, een digitale ervaring aan te bieden. Dit werd gerealiseerd in een webshop, welke was gebouwd op Magento 1. Maar, met het einde van Magento 1 in zicht, werd Marijn in 2019 gedwongen om na te denken over een nieuw e-commerce platform. Marijn: "Wat ik wil is een goed werkend technisch platform met de technieken van nu, een jasje van nu en het doel van morgen halen. Daarom hebben we gekeken welk e-commerce platform high-end en betaalbaar is binnen de huidige markt. Dat bleek nog steeds Magento te zijn.
Wél is er besloten om over te stappen van Magento Open Source naar Magento Commerce Cloud. Hierdoor zijn we klaar voor de aankomende jaren. Én kunnen we verder opschalen door gebruik te gaan maken van alle (nieuwe) digitale technieken die nu bekend en handig zijn. Een stabiel en snel platform mag hierin als fundering niet ontbreken”
Wat ik fijn vind aan het werken bij Experius op het kantoor, is dat je direct samenwerkt met het team. Face-to-face contact werkt véél beter dan dat alle communicatie per e-mail of telefonisch moet. Dat teamgevoel dat hierdoor wordt ontwikkeld, is het verlengstuk van een partnerschap. Het e-commerce traject doe je écht samen, dat is de kracht van Experius.
- Marijn Soetekouw, Online Manager Boots Nederland
Bij een nieuw platform hoort ook een nieuw geheel responsive jasje, vond Boots. Daarom is er extra aandacht besteed aan het design van de Magento 2 webshop. Dat zorgde voor twee vliegen in één klap, aangezien het bedrijf onlangs een geheel nieuwe huisstijl kreeg, welke wereldwijd is doorgevoerd. Met deze huisstijl als leidraad, kregen onze designers het vertrouwen en de vrijheid om een nieuwe, online stijl neer te zetten. Dit bestaat natuurlijk niet alleen uit een visueel jasje. Voordat onze designers aan de slag gingen, vonden er enkele strategische sessies plaats waarin de visiepijlers werden bepaald: verkopen, informeren en doorverwijzen. Deze werden daarna gebruikt om te bepalen welke onderdelen prioriteit hadden.
Iteratief design proces
Samen met Boots zijn we een iteratief proces aangegaan: hierbij werd de eindoplossing steeds verbeterd door, gedurende de verschillende fases van het design traject, meerdere feedbackmomenten te plannen. Bij elk component dat werd ontworpen, bepaalden onze designers of dit aansloot bij één van de drie pijlers van Boots. Sloot het aan? Goed! Zo niet, dan werd het component aangepast of niet ontwikkeld.
Een vergeten kindje binnen webshops zijn vaak de checkouts. Jammer! Dit is namelijk een cruciaal moment, aangezien de bezoeker hier bepaalt of hij of zij de order plaatst of niet. Experius heeft hier dan ook uitvoerig aandacht aan besteed. Wanneer de klant tijdens het afrekenen zijn e-mailadres intypt en er blijkt dat er al een account bestaat op dit e-mailadres, komt er automatisch een extra veld bij waar de klant zijn wachtwoord kan invoeren. Dit zorgt ervoor dat de klant niet nogmaals zijn e-mailadres hoeft in te vullen. Daarnaast worden alle velden gevalideerd. Als het veld rood kleurt, ziet de klant gelijk dat hij iets verkeerd heeft ingevoerd.
Marijn: “Ik weet zeker dat het invullen van je giftcardcode of kortingsvoucher in één veld al een hele verbetering zal zijn. Klanten voeren de codes momenteel in het verkeerde vakje in en geven aan dat de code dan niet juist is of niet werkt”.
De webshop is aangevuld met de apotheekfinder. Dit is een zoekpagina waar alle Boots apotheken in Nederland staan afgebeeld op een interactieve kaart. Wanneer bezoekers op zoek zijn naar de dichtstbijzijnde apotheek, komt deze bovenaan te staan. Daarnaast heeft iedere apotheek zijn eigen pagina. Hierop staan hun contactgegevens, openingstijden, maar ook eigen content zoals belangrijke mededelingen of dat er een medicijnkluis aanwezig is . Marijn: “Meer dan 60% van onze gebruikers werkt mobiel. Het nieuwe design en de apotheek finder zullen bijdragen aan een verbeterde klantervaring”.
Tijdens het Magento 2 project kwam ter sprake dat Boots enkele interne processen rondom het beheren van hun productdata wilde optimaliseren. Marijn: “We hadden geen goed overzicht van alle productdata, konden geen automatische flows instellen om te kijken welke producten nieuw of op voorraad zijn en kende geen rapportage”. Boots stond te springen om een compleet overzicht én het liefst een systeem waarbij je meerdere talen kunt beheren. “Experius raadde op hun beurt het Product Information Management (PIM) systeem van Akeneo aan. Een betaalbaar en schaalbaar systeem waar we erg tevreden over zijn”, vertelt Marijn.
De implementatie van een PIM-systeem was een moment waarop Boots een stapje terug kon doen om hun oude workflow en datastructuur samen met Experius te evalueren. In deze evaluatie nam Experius de leiding door drie Akeneo workshops te organiseren waarin we samen de oude workflow en datastructuur geoptimaliseerd in Akeneo hebben gezet. Deze nieuwe structuur wordt automatisch gesynchroniseerd met de Magento 2 omgeving, waardoor wijzigingen in Akeneo direct beschikbaar zijn op de webshop. Marijn: “Dankzij het PIM-systeem kunnen we ons voorbereiden op een meertalige site en verkoop binnen Europa. We kunnen zo efficiënter werken en hebben een beter overzicht van alle productdata”.
De kracht zit ‘m in het feit dat Experius een no-nonsens bureau is en zich focust op Magento en Akeneo platformen. Experius biedt niet alles aan op het gebied van e-commerce, maar schakelt wel over in een adviserende rol naar de juiste partners.
- Marijn Soetekouw | Online Manager Boots Nederland
Je wilt op de hoogte zijn van wat er speelt in e-commerce. Logisch. Schrijf je daarom in op onze nieuwsbrief. Zouden wij ook doen.