“Zoveel mogelijk plastic wegwerpservies en verpakkingen voor eenmalig gebruik vervangen door duurzame alternatieven” is de missie van het enthousiaste team van onze klant Bio Futura. Het bedrijf levert een positieve bijdrage met composteerbaar verpakkingsmateriaal en wegwerpservies van 100% hernieuwbare grondstoffen.
En welke bijdrage heeft een webshop bij het behalen van die missie? Bio Futura begon in een kleine nichemarkt, al snel werd duidelijk dat online verkoop daar perfect geschikt voor was. ‘’De vraag van klanten lag geografisch zo verspreid, dat het als kleine startup offline heel lastig bleek om de doelgroep op de traditionele manier te kunnen bereiken’’, aldus Wouter Moekotte, eigenaar en oprichter van Bio Futura. E-commerce was de oplossing om meer mensen in aanraking te brengen met de duurzame producten van Bio Futura. In de loop van de jaren is het bedrijf zich online steeds verder gaan ontwikkelen.
E-commerce development, Design
Magento 2, B2B Accelerator
Al meer dan 10 jaar biedt Bio Futura een duurzaam alternatief voor traditioneel plastic wegwerpservies. Het bedrijf bestaat uit een team specialisten in composteerbaar verpakkingsmateriaal en wegwerpservies van 100% hernieuwbare grondstoffen. Samen hebben zij één missie voor ogen: zoveel mogelijk plastic wegwerpservies en verpakkingen uit aardolie vervangen door duurzame alternatieven. Bio Futura werkt samen met haar klanten aan de circulaire economie, het verminderen van de CO2-uitstoot en het plastic afval.
De focus lag in het begin van het bestaan van Bio Futura vooral op consumenten, maar naarmate er steeds meer B2B nichespelers online kwamen groeide het bedrijf naar de B2B markt toe. Door de groei van het aanbod van duurzaam verpakkingsmateriaal in de retail werd de concurrentiestrijd daar steeds meer uitgevochten op prijs. En dat is niet een strategie die past bij Bio Futura.
De e-commerce medewerkers van Bio Futura, zoals de webshop manager en de online marketing specialisten, communiceren dagelijks met Experius over projecten, behoeften en wensen, innovatieve ideeën en het nemen van beslissingen met impact. Eén van die beslissingen was de stap van B2C naar B2B e-commerce.
Online lagen er goede kansen voor B2B nichespelers. Producten werden namelijk niet ondergebracht bij marktplaatsen (marketplaces), dit geeft ruimte voor specialisten zoals Bio Futura om steeds verdere productspecificaties toe te passen en kennis te delen. "Een kans die is opgepakt door op de webshop van Bio Futura een kenniscentrum en blog toe te voegen waar we onze expertise delen op het gebied van duurzame alternatieven. Hier wordt er niet alleen advies gegeven over het productassortiment, maar ook over wetgeving en het composteren of recyclen na gebruik", vertelt Wouter. Dit maakt hen dé specialist als het gaat om duurzame disposables.
Samen met ons team hebben we de ambitie om zoveel mogelijk olie plastics te vervangen en we willen een versnelling naar een circulaire economie.
-Wouter Moekotte, Founder - Bio Futura
Meer dan de helft van de producten van Bio Futura werd geleverd aan de evenementenbranche en horeca. Begin 2020, tijdens de eerste lockdown lag er voor een heel zomerseizoen aan producten op voorraad toen deze branche voor 99% wegviel. De Covid-crisis had grote impact, maar tegelijkertijd explodeerde de food delivery markt, een kans die het bedrijf greep door volledig over te stappen op take away, to go en bezorgen.
Voor een klein deel leverden ze al aan deze markt, maar nu wordt er voor 90% aan take away geleverd. De enorme kritiek die in de maatschappij op eenmalige plastics wordt gegeven, heeft hier ook een belangrijke rol in gespeeld. 2019 was het grote jaar van het plastic probleem, waardoor er een enorme doorbraak heeft plaatsgevonden die zelfs tot in de wetgeving is verankerd. Door op het juiste moment de kansen te pakken, levert Bio Futura nu met succes hun producten aan de food delivery markt.
Bio Futura ontdekte al vroeg dat ze met e-commerce op een laagdrempelige manier ook nieuwe internationale markten kon betreden. Dit begon met een webshop voor Duitsland en is uitgebreid met webshops voor Frankrijk, Groot Brittannië en Denemarken.
De huidige e-commerce omgeving van Bio Futura is gebouwd op het B2B Accelerator platform van Experius. De standaardbasis met daarin Magento B2B features, gecombineerd met Experius modules. Op basis van dit basis platform voor B2B zijn Bio Futura en Experius gaan ‘doorontwikkelen’: het toevoegen van nieuwe features en mogelijkheden om steeds de webshop weer beter te maken.
De wensen en behoeften op het gebied van het betalingsproces en de customer service verschillen per land. De integratie en synchronisatie met het boekhoudsysteem, de webshop en de facturering brengen veel uitdagingen met zich mee voor een MKB bedrijf. Om deze uitdagingen te tackelen zitten er verschillende features in de webshop, die het overal gemakkelijk en snel voor de klant maken om bestellingen te plaatsen.
We twijfelden tussen zelf bouwen of een partner aansluiten. Met de B2B Accelerator kregen we een bewezen platform en een design dat niet iedereen in zijn shop heeft, je krijgt een stukje maatwerk en een hoogstaande opzet vanuit Experius.
-Wouter Moekotte, Founder - Bio Futura
De checkout en de payments zijn een heel gevoelig onderdeel van een webshop. ''Er is hier geen acceptatie voor fouten vanuit bezoekers. Het is een 100% aandachtsproces. Het werken hieraan is bijna een ‘open hart operatie’. Dit is het meest bijzondere en ook de top in de markt” vertelt Wouter. Daarom is het redesign van de checkout teruggegaan naar Magento’s standaard checkout met een Bio Futura jasje. Checkout velden zijn compacter bij elkaar gezet om het overzichtelijk te maken en op basis van klantbehoeftes zijn extra opties toegevoegd. Zoals een apart e-mailadres opgeven voor de zakelijke factuur.
De webshop beschikt over de Experius BTW Switcher module. Deze geeft de bezoeker de mogelijkheid om prijzen met één druk op de knop in- of exclusief BTW te tonen. De features dragen bij aan een beter conversieratio en ook aan betere klanttevredenheid. Bio Futura meet dit met Kiyoh reviews. Uit die reviews komt in het algemeen naar voren dat de shop snel, overzichtelijk en transparant is.
Met grote motivatie en ambitie wil Bio Futura in de toekomst zoveel mogelijk impact realiseren als het gaat om het vervangen van olie plastics. Ze zien graag een versnelling naar een circulaire economie, waarin het bedrijf een voortrekkersrol heeft in deze transitie. In Nederland is Bio Futura één van de koplopers in de nichemarkt. Dit jaar gaat voor onder andere de horeca ook het SUP (single use plastics) verbod in op veel plastics, een belangrijke stap richting meer duurzame producten in die branche.
En voor de webshop? Wouter: "Op e-commerce gebied zijn er 3 belangrijke pijlers waar vol op ingezet gaat worden: SEO, snelheid en B2B". Het volgende project dat we samen gaan oppakken is het implementeren van een Product Informatie Management systeem (PIM). Bio Futura maakt al gebruik van feeds in Channable en Google Shopping. Een PIM zorgt ervoor dat webshopcontent en feeds vanuit Channable verrijkt worden, ook het toevoegen van marktplaatsen gaat makkelijker. Alle productdata is straks op 1 centrale plek te vinden en te beheren. Kortom: slimmere shopping oplossingen.
Vorig jaar maart kwamen we net als vele anderen in een stevige crisis terecht, waarbij de volledige festival en event omzet wegviel. Gelukkig hebben we de pivot kunnen maken naar focus op take away en to go verpakkingen, daar draait nu vrijwel onze volledige omzet op. We gedijen dus vrij goed bij een lockdown en hebben de omslag gemaakt naar een puur B2B online groothandel gericht op take away en bezorging. Alles natuurlijk met hernieuwbaar en composteerbaar materiaal om olieplastics te vervangen.
-Wouter Moekotte, Founder - Bio Futura
Je wilt op de hoogte zijn van wat er speelt in e-commerce. Logisch. Schrijf je daarom in op onze nieuwsbrief. Zouden wij ook doen.