8 jaar geleden begon Franky de Meyer reclameonline vanuit een garage. Inmiddels is de online winkel voor zakelijke klanten en consumenten, uitgegroeid tot de marktleider op het gebied van het printen van borden en grote formaten. Alle productie wordt intern gedaan, zodat de kwaliteit gegarandeerd is, en er zeer snel geschakeld en geleverd kan worden.
Een verbeterde webshop die ruimte biedt voor meer personalisatie en internationaal groeien; reclameonline kwam in 2017 uit bij Experius om te helpen dit doel te verwezenlijken.
Met behulp van de webshop moest internationalisering gestimuleerd worden, dit door hun "Printingstore" webshops aan te bieden in verschillende talen. Dit label wordt in heel Europa uitgerold.
We spreken er over met Franky: welke uitdagingen komen ze tegen bij online verkoop, het werken met Magento 2 en hoe hebben ze dit opgelost?
UX/UI Design, E-commerce development
Magento 2, B2B Accelerator, Elastic Search
Reclameonline is een online webshop met geprinte- en reclameproducten geproduceerd in België, in het centrum van Vlaanderen. Reclameonline is onderdeel van Publi-FDM bvba, waar bedrijven hun producten online kunnen kopen en op maat kunnenlaten printen. Reclameonline werd in 2013 opgericht als een van de eerste online winkels in het printen van borden en grote formaten. Alle productie wordt intern gedaan, zodat we de kwaliteit kunnen garanderen.
Tot op heden zijn we nog steeds de marktleider in ons segment.
Bij de overgang naar Magento 2 waren deze drie punten de belangrijkste doelen voor reclameonline:
De gebruiksvriendelijkheid van onze huidige webshop in combinatie met de aanwezige gepersonaliseerde configuratie heeft ons geholpen meer website bezoekers te verkrijgen en behouden.
-Franky de Meyer, Zaakvoerder reclameonline - Publi FDM
Magento was voor reclameonline een logische keuze om de webshop mee te realiseren. "Er was namelijk geen enkel platform die kon bieden wat wij zochten, buiten Magento. We hebben gekeken op beurzen en de mooiste webshops vergeleken. Daar bleek dat Magento gebruikt werd en wij waren zo ook overtuigd om dit te gaan gebruiken", aldus Franky.
De internationale groei die Franky met reclameonline ambieert wordt ook ondersteund door Magento. Via Magento en Experius werd op een eenvoudige manier een nieuwe storefront aangemaakt, die vervolgens aangepast werd aan de specifieke behoeftes en vertaald kon worden naar de gewenste talen.
In heel Europa moet de webshop bereikbaar zijn in de juiste taal. Er zijn op dit moment al 3 storeviews live voor de talen Engels, Duits en Frans. Op korte termijn komt daar Spaans bij en onder andere Noors en Zweeds op een later moment.
De configuratiemogelijkheid op deze webshop is voor de klanten van reclameonline de allerbelangrijkste functionaliteit. Deze module is geen standaard Magento functie en werd daarom samen met het Experius team op maat ontwikkeld. Hiermee kan een klant zelf instellen hoe het product er uit moet komen te zien.
"Wij zochten een mogelijkheid om onze producten á la minute samen te stellen en bestellen. De specificatie mogelijkheden bij elk product (afmetingen ingeven, variant kiezen, afwerking kiezen, verzend methode kiezen, etc.) zorgt bovendien voor een betere customer experience en een gebruiksvriendelijke webshop", vertelt Franky.
Verder was het totaal aanbod van de meer dan 1500 producten ook een absolute must, in combinatie met een overzichtelijke lijst van de producten op de webshop. Ook zijn er verbeteringen doorgevoerd om het bestelproces eenvoudiger te maken. In de huidige webshop kan er snel een eigen account aangemaakt worden met een persoonlijke login. Zo kunnen terugkerende klanten gemakkelijk hun vorige orders opnieuw bestellen zonder dat ze alles opnieuw moeten invullen.
"In het algemeen is ons bedrijf zeker gegroeid door de vernieuwing en optimalisatie van onze webshop", vertelt Franky.
Dat de klantentevredenheid flink is gestegen blijkt uit de KIYOH module die in de webshop geïntegreerd is. Klanten kunnen hier eenvoudig een review geven na hun bestelling waardoor reclameonline de klanttevredenheid kan meten. De huidige score is een 9,3 op 10 met 98% van de klanten die reclameonline zou aanraden.
Er is bovendien ook een groter conversie ratio behaald. Klanten bestellen vaker en meer, omdat dit eenvoudiger werkt dan vroeger. Investeren in e-commerce was een slimme zet en hier plukt reclameonline de vruchten van.
Door de vlotte samenwerking en door de juiste stappen te ondernemen is onze groei op 3 jaar tijd verviervoudigd.
-Franky de Meyer, Zaakvoerder reclameonline - Publi FDM
Je wilt op de hoogte zijn van wat er speelt in e-commerce. Logisch. Schrijf je daarom in op onze nieuwsbrief. Zouden wij ook doen.