In 1981 startte Eleganza haar eerste winkel in het stadshart van Hilversum. Hun doel was een alternatief bieden voor de consument die verder kijkt dan de mainstream en daarbij oog en interesse heeft voor internationale modetendensen. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot vier fysieke winkels en een webshop met een aanbod van luxe designermerken.
Eleganza loopt in de retailbranche graag voorop. Vijftien jaar geleden begon het bedrijf met een vrij eenvoudige webshop. Een koppeling met een voorraadsysteem was er nog niet. Guus van de Staak, eigenaar van Eleganza: “Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar zelfs de Bijenkorf had toen nog geen webshop. Met enkele online orders per week waren we tevreden. De ontwikkelingen gingen echter enorm snel. Daarom besloten we in 2015 onze maatwerk webshop te vervangen door een Magento 1 webshop”. Dit deed hij in samenwerking met Experius.
Toen Guus voor de keuze stond om te migreren naar Magento 2 óf kiezen voor een ander systeem koos hij voor Experius én een innovatieve technologie.
UX/UI Design, E-commerce development
Magento 2, Headless webshop, PIM, Marketing Automation
In 1981 startte Eleganza haar eerste winkel in het stadshart van Hilversum. Hun doel was een alternatief bieden voor de consument die verder kijkt dan de mainstream en daarbij oog en interesse heeft voor internationale modetendensen. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot vier fysieke winkels en een webshop met een aanbod van luxe designermerken.
“Over de jarenlange samenwerking met Experius was ik heel tevreden. Toch bekijk ik graag alle opties die de retailbranche biedt op het gebied van webshops opnieuw”, vertelt Guus. Uiteindelijk concludeerden we dat Eleganza het beste verder kon met een Magento 2 webshop. “Bij Eleganza werken we namelijk al met een Akeneo PIM-systeem. Een Magento 2 webshop aan dit rijtje toevoegen, voelt als een logische combinatie”.
De ontwikkeling stopte daar niet voor Eleganza. Recent gingen alle shops over naar de standaard headless commerce oplossing van Experius, die in de tussenliggende tijd ontwikkeld is door ons team. Een perfect voorbeeld van hoe je als e-commerce merchant kan en moet blijven doorontwikkelen!
Eleganza wilde een razendsnelle webshop. Het idee van headless in combinatie met een Magento webshop is dat er veel in de browser van de eindgebruiker wordt gedaan, in plaats van dat er voor elke nieuwe pagina een volledige pagina van de server wordt geladen. Dit betekent voor Eleganza dat er minder druk komt op de server en dat de laadtijd van de pagina omlaag gaat.
De frontend van de Eleganza-webapplicatie is volledig headless. De front- en backend zijn dus volledig van elkaar losgekoppeld. Dit heeft meerdere voordelen: de bestelomgeving is modulair gebouwd en is sneller dan de vorige Magento 1 webshop. HIermee boekte Eleganza tijdwinst omdat we alleen de frontend hoeven in te laden.
Je wilt op de hoogte zijn van wat er speelt in e-commerce. Logisch. Schrijf je daarom in op onze nieuwsbrief. Zouden wij ook doen.