Een complexe markt en producten: Boekenwereld bevindt zich er middenin. Samen met Experius maakte Boekenwereld de stap van Magento 2 naar Magento 2 Headless (PWA). Zo kunnen de klanten nog sneller hun favoriete boeken lezen. De complexiteit van het project werpt zijn vruchten inmiddels goed af.
De reden dat Boekenwereld een Headless webshop wel zag zitten? De doelgroep van Boekenwereld gaf aan dat de huidige webshop te traag was. Dat kwam waarschijnlijk door de grote hoeveelheid producten. Het was dus tijd om verder te kijken en te gaan innoveren.
We spreken met Mark Bovenkerk, Product Owner bij Boekenwereld.
E-commerce development, Headless shop, Custom Design
Magento 2, PWA front-end, product import op basis van Alumio
Boekenwereld is als webshop onderdeel van Veen Bosch & Keuning Uitgeversgroep (VBK uitgevers). VBK Uitgevers is marktleider in de algemene boekenmarkt. VBK uitgevers verbindt auteurs met lezers, onder andere via hun webshop Boekenwereld.
Op Boekenwereld bestel je betrouwbaar en gemakkelijk alle Nederlandstalige (e-)boeken. Het uitleveren gebeurt door het Centraal Boekhuis (CB) in samenwerking met PostNL.
Mark Bovenkerk, Product Owner van Boekenwereld begon ruim tien jaar geleden bij VBK uitgevers als webmanager. In die tijd hadden onderliggende uitgeverijen allemaal nog hun eigen webwinkel, van een overkoepelende webshop was nog geen sprake. Uiteindelijk is in de loop der jaren meer focus op een overkoepelende webwinkel gekomen en ontstond zo Boekenwereld in de vorm zoals deze nu is.
‘Ik zie boekwinkels niet als concurrent. De retail moet ook gewoon blijven bestaan. Maar ik zou het mooi vinden om wel een groot aandeel van de online omzet aan Boekenwereld te koppelen’ aldus Mark.
De uitdaging van Boekenwereld is om de fans van auteurs en uitgeverijen op de juiste manier te faciliteren in het online kopen van een boek. In de markt heeft Boekenwereld te maken met Nederlands grootste webwinkel als concurrent: Bol.com.
Wat is in deze branche dan zo belangrijk?
'Snelheid, als je concurreert tegen marketplaces en andere grote boekwinkels. Je moet de klant het ultieme bestelgemak bieden', vertelt Mark.
Grote vraag voor Boekenwereld was: hoe krijgen we een snelle, gebruiksvriendelijke shop met een assortiment van ruim 200.000 producten?
In de basis is Boekenwereld een online winkel waar iedereen boeken kan kopen. Daarachter gaat echter een complexe technologie schuil.
De uitgeverswereld is vrij traditioneel maar ook complex, daarom zijn er ook niet zoveel online boekwinkels. ‘We hebben enorm te maken met een ouderwets offline gedeelte: de boekwinkels’. Waar de uitgeverijbranche enerzijds heel vooruitstrevend is met het CB waarin alle uitgeverijen gezamenlijk de informatie over een boek beheren, is het anderzijds ook een markt die is ingericht op offline verkoop. Wanneer een winkelier boeken wil verkopen, bestelt hij de boeken bij het CB en kan hij deze direct in zijn winkel verkopen. Bij de online tak bestel je boeken die rechtstreeks naar de consumenten gaan. De winkel wordt dus overgeslagen. Daarbij heb je op de webshop ook nog te maken met aanvullende content om de bezoeker te informeren.
Wat maakt de producten online verkopen dan zo complex? De technische implementatie en het ophalen van de productdata. Om een voorbeeld te geven: je verkoopt een drinkbeker. Dan zijn de productspecificaties; de kleur, de prijs, het merk, artikelnummer, materiaal en inhoud.
Maar bij een boek heb je de voorkant, de achterkant met de flaptekst, het ISBN, de prijs, de afmetingen in dikte, hoogte en gewicht, de uitgever en ga zo nog maar door. Het zijn zo tientallen velden waar je rekening mee moet houden. Bovendien wordt één titel vaak uitgebracht in een papieren én digitale versie. Bepaalde titels zijn daarnaast beschikbaar als bijvoorbeeld audioboek of Dwarsligger.
Het is belangrijk om alle informatie zo compleet mogelijk te houden voor de klant dus al deze productdata moet opgehaald worden.
Om het handmatige werk in de webshop zoveel mogelijk te beperken worden de relevante titels vanuit het CB geïmporteerd naar Magento. Daarbij wordt er onder andere gefilterd op uitgeverij, productvorm en beschikbaarheid maar wordt er ook rekening gehouden met de relevantie van de velden. Want: “Het CB biedt de mogelijkheid om alle informatie die je zou kunnen bedenken over een boek bij te houden. Dat is voor een uitgever heel waardevol, maar voor een eindgebruiker wil je alleen de relevante informatie beschikbaar maken”, vertelt Pascal van Gelder, Consultant bij Experius
Samen met Boekenwereld is gekeken naar de relevantie van de informatie en zijn verschillende automatiseringen ingesteld. Zo zijn producten die nog niet leverbaar zijn voorzien van een label “pre-order”, worden de e-book en hardback variant van een boek aan elkaar gekoppeld (en getoond op de front-end) en worden categorieën met een bepaald thema automatisch gevuld op basis van de nur of bisac codes.
Op die manier zorgen we ervoor dat Boekenwereld minder data handmatig hoeft toe te voegen binnen Magento.
Het CB biedt de mogelijkheid om alle informatie die je zou kunnen bedenken over een boek bij te houden. Dat is voor een uitgever heel waardevol, maar voor een eindgebruiker wil je alleen de relevante informatie beschikbaar maken.
- Pascal van gelder, Consultant bij Experius
Boekenwereld draaide een lange tijd op Magento 1 enterprise wat prima was om mee te starten. Maar Boekenwereld groeide en bezoekers en de innovaties in de e-commerce wereld werden er ook telkens meer. De stop van de ondersteuning vanuit Magento was de trigger om te vernieuwen.
Vanaf 2017 draaide Boekenwereld op Magento 2. In 2021 hebben we een volledig nieuwe omgeving opgezet met een nieuwe huisstijl en front-end. Daarbij zijn de relevante data en functionaliteiten uit de huidige Magento 2 webshop overgenomen. Tegelijkertijd kwam naar voren dat er behoefte was aan een Headless (PWA) shop naar voren kwam. Dat betekent dat de bestaande Magento 2 front-end volledig los is gelaten en we op basis van de Experius standaard PWA oplossing Galaxy een nieuwe front-end hebben gerealiseerd.
Het is een website die zich kan gedragen als een app, alleen draait deze altijd op de browser.
De reden dat Boekenwereld een Headless webshop wel zag zitten? De doelgroep van Boekenwereld gaf aan de de huidige webshop te traag was. Dat kwam waarschijnlijk door de grote hoeveelheid producten. Het was dus tijd om verder te kijken en te gaan innoveren.
We hebben besloten om een nieuwe Magento 2 omgeving op te zetten. De relevante functionaliteiten en data uit de oude Magento 2 omgeving zijn zoveel mogelijke overgenomen, maar we zijn verder met een frisse lijn begonnen. De nieuwe webshop van Boekenwereld is een headless webshop. Dat was af en toe een uitdaging omdat er niet alleen een front-end moest worden gemaakt, maar de data ook beschikbaar moest worden gemaakt vanuit de back-end.
Het resultaat is een razendsnelle webshop. Boekenwereld is nu toekomstbestendig voor de vraag vanuit de consument. Die legt de lat steeds hoger bij webwinkels. Alles moet sneller.
Bij Experius werken we met de klant op kantoor via sprints. Dit doen we omdat we korte lijnen willen hebben met de klant en je zo direct met de developers uit jouw team kan schakelen.
'In maart 2021 zijn we begonnen met sprinten. Dat werken in sprints was wel wennen voor ons. Hiervoor werkten we vooral incidenteel. Dus als ik wat vond of klanten kwamen met punten, dan werd er op dat moment aan gewerkt. Maar met het sprinten proberen we echt te denken wat we met de shop willen, dat werken we uit en wordt ingeschat door Experius. Dat werkt fijn', licht Mark toe.
Wat fijn is is dat er vanuit Experius een vast team werkt aan Boekenwereld. Je weet precies op wie je kan bouwen. Ik werkte al een aantal jaar met Richard samen, kende een aantal developers dus de lijntjes waren kort. Dat vind ik heel prettig.
- Mark Bovenkerk | Product Owner, Boekenwereld
Het goed vindbaar maken van alle series en auteurs, het uitbreiden van het aantal productvormen, zoals audioboeken en (nog) slimmere logica om met zo weinig mogelijk handmatig werk de webshop te voorzien van relevante titels. Al met al nog genoeg ambities!
De ambitie is om zoveel mogelijk lezers en auteurs aan ons te binden. Maar ook nieuwe doelgroepen naar ons toe te trekken.
- Mark Bovenkerk | Product Owner, Boekenwereld
Je wilt op de hoogte zijn van wat er speelt in e-commerce. Logisch. Schrijf je daarom in op onze nieuwsbrief. Zouden wij ook doen.