Richard staat bij Experius bekend als een toegankelijke en behulpzame collega die altijd wel in is voor een praatje en een grapje. Hij werkt als klantcoördinator en helpt klanten om te groeien met hun webshop door het maken van de juiste keuzes.
Bij zijn vorige werkgever had Richard de functie van projectmanager. Een klassieke rol die veel overeenkomt met de functie als klantcoördinator, maar toch enkele verschillen kent. “Het grote verschil is dat je als klantcoördinator niet alleen maar bezig bent met planningen en het bewaken van deadlines. Je zorgt er écht samen met je team voor dat die vette webshop straks ook live staat”, vertelt Richard. “Een ander verschil is dat bij Experius het team Nederlands spreekt en op locatie in Utrecht zit. Dat is heel fijn en efficiënt werken aangezien je bijvoorbeeld een back-end developer direct vragen kan stellen omdat hij naast je zit”.
"Het is leuk om te merken dat - ook als nieuwkomer - je ideeën en initiatieven bij Experius worden gewaardeerd en dat je het vertrouwen en de vrijheid krijgt om deze uit te voeren.”
Richard kijkt met veel plezier terug op zijn eerste weken bij Experius. Richard: “Het inwerken ging heel gefaseerd. Waar mijn collega Geranda in het begin nog het directe contact had met klanten, werd langzaam het stokje overgedragen. Dat gebeurde op het moment dat ik er ook klaar voor was. Of Richard het spannend vond om aan deze nieuwe rol te beginnen? Dat viel wel mee. "Door mijn eerdere ervaring herkende ik bepaalde processen en patronen snel. Maar in de functionaliteiten en mogelijkheden van Magento moest ik mij nog wel even verdiepen”, geeft Richard toe. “Uiteindelijk leer je dat het snelste door er gewoon mee aan de slag te gaan en door te kijken hoe de gebruikte modules werken bij verschillende klanten”.
Inmiddels is Richard niet meer weg te denken bij zijn klanten.
“Bij Experius heb je een groep bestaande uit nieuwe klanten en bestaande klanten die support afnemen. De meeste klanten spreek je dan ook (twee-)wekelijks en met sommige klanten heb ik vaste belmomenten. Tijdens deze momenten bespreken we de planning van die week of de voortgang van een project. Maar af en toe kunnen we het ook gewoon over het voetbal van afgelopen weekend of de kinderen hebben. Daarnaast komen klanten regelmatig op bezoek bij ons kantoor. Dat is heel fijn, want dan heb je tóch persoonlijk contact maar rij je niet iedere dag het hele land door”, vertelt Richard.
Wat ze dan komen doen op kantoor? “Dat kan van alles zijn, van een scrumweek tot een kickoff. Bij dat laatste heeft de klant het contract bij sales getekend, en wordt de klant aan ons team overgedragen. Tijdens de kick-off bij ons op kantoor maakt de klant kennis met ons team, bespreken we wat het project inhoudt, hoe we het gaan aanpakken en wat de wederzijdse verwachtingen zijn”.
Foto: Tony Perez
Het opbouwen en stimuleren van een klantrelatie zit in Richard z'n bloed. Als nieuwkomer bracht hij de "Walk-in Friday" onder de aandacht bij zijn mede-klantcoördinatoren. “De Walk-in Friday organiseerden we ook bij mijn vorige werkgever. Dit is een middag waarbij klanten op kantoor langskomen en je hen de mogelijkheid geeft om met verschillende specialisten om tafel te gaan”. Dit idee werd binnen ons team van klantcoördinatoren zo enthousiast ontvangen, dat Richard gelijk de kans kreeg om zijn plan uit te werken en samen met marketing de eerste editie te organiseren. “En met succes, de volgende edities bij Experius staan al op de agenda. Het is leuk om te merken dat - ook als nieuwkomer - je ideeën en initiatieven bij Experius worden gewaardeerd en dat je het vertrouwen en de vrijheid krijgt om deze uit te voeren”.
Wil jij ook werken bij Experius?