In de e-commerce wint D2C steeds meer terrein. De huidige marktsituatie heeft de ontwikkeling in een nog hogere versnelling gebracht. Nu is D2C op zich niet nieuw. Alleen de manier waarop, met moderne e-commercetechnologie, is dat wel. Voor iedereen die de stap wil maken, vooral voor B2B e-commerce organisaties, heeft Experius met zes partners een e-book samengesteld.
Online verkopen aan eindgebruikers (consumenten) is zo aantrekkelijk vanwege de directe invloed op de ervaring en het gedrag van de consument, maar ook door de hogere marges omdat een deel van de keten wegvalt. Het is een flinke verandering, die zijn invloed heeft op veel aspecten van de (online) bedrijfsvoering.
Het D2C e-book
In het e-book - ‘D2C: een kans in e-commerce’ - doen de verschillende partijen aan de hand van hun praktijkervaring en klantcases uit de doeken waar rekening mee gehouden moet worden in de verschillende fases van het D2C traject. En daarbij wordt geen stap overgeslagen. Van strategie, branding, leadgeneratie, betalen, verzenden, retouren, marketing en loyaliteit - alles komt aan bod.
Verkopen aan eindgebruikers - of consumenten - vraagt een andere aanpak en kent een geheel ander businessmodel. En volgens één van de geïnterviewde partijen, die zelf de stap succesvol heeft gezet, schakel je daarbij het beste deskundige hulp in.
“Werk samen met specialisten, de leercurve van zelf doen is heel zwaar.”
Milco Rossenaar - Manager Logistics & ICT NewCakes
Wat tussen alle fases door klinkt, is dat emotie in alle facetten een veel grotere rol speelt dan in B2B. En dat de relatie tussen de B2B-, B2C- en D2C-kanalen goed moet worden doordacht. Want B2B zal niet verdwijnen, en D2C kan zelfs stimulerend werken op de totale vraag in de markt, waarvan ook de B2B profiteert. Je hebt veel meer invloed op de beleving van de consument en het direct in contact staan met de consument geeft een schat aan informatie. Weet hoe die te ontginnen en in te zetten en til niet alleen het product, maar de totale merkbeleving en de marges naar een hoger niveau.
“De consument is verwend en wil steeds meer een beleving. Gemak en snelheid horen bij ieder aspect van het koopproces, heb jij dat zelf in de hand of ben je afhankelijk van resellers?”
Pascal van Gelder - E-commerce Consultant Experius
Experius nam het voortouw voor dit e-book, als ontwikkelaar van onder andere e-commerce-omgevingen en strategieën. Bij Experius komt samenwerken binnen en buiten het bedrijf in alle aspecten van de bedrijfsvoering terug. Daarom werden voor dit e-book zes partners uitgenodigd om hun stap in het traject te belichten. Een zeer complete digitale handreiking met medewerking van Leadscope voor de leadgeneratie, Adyen voor betaalsystemen, Paazl voor verzendingen, PostNL voor retouren, dotdigital voor marketing automation en Yotpo voor loyaliteit en aanbevelingen.