B2B e-commerce is vaak complexer dan B2C e-commerce. Productafspraken, prijsafspraken, leveringsafspraken, producten die een klant wel mag kopen, producten die een klant niet mag kopen en ga zo maar door. Het is noodzakelijk om deze punten, die voor jouw organisatie belangrijk zijn, op een rijtje te zetten bij de keuze voor een platform. Je leest het in dit blog!
Om je te helpen hebben wij 8 onmisbare Magento voordelen, die onlosmakelijk verbonden zijn met succes in B2B e-commerce, voor jou verzameld.
1. Klantspecifieke afspraken
Ondernemers die actief zijn in B2B verkoop zijn het gewend om verschillende afspraken met verschillende afnemers te hebben, loyaliteit speelt hierbij een grote rol. Als jouw business meer online actief wil worden is het belangrijk om te zorgen dat jouw klanten zich gehoord en gewaardeerd blijven voelen.
Binnen Magento zijn er tal van mogelijkheden om deze zakelijke afspraken in een persoonlijk portaal terug te laten komen voor de afnemer. Met de ene afnemer bespreek je stukprijzen, terwijl voor de andere bulkprijzen gehanteerd worden. Ook afspraken over levertijden en -condities kunnen verschillen tussen afnemers. In Magento kunnen al deze klantspecifieke afspraken automatisch afgehandeld worden.
2. Content op maat en gepersonaliseerd
Het wordt van B2B bedrijven verwacht dat ze heel goed begrijpen wat de behoeftes zijn van hun klanten en dat ze hen gepersonaliseerde content, aanbevelingen voor producten en aanbiedingen laten zien. In de B2B markt worden complexe producten aangeboden en het is daarom belangrijk om ook op internet het verhaal achter het product goed over te laten komen. Magento biedt heel veel mogelijkheden om productinformatie toe te voegen en te tonen aan de juiste bezoeker. Een Product Information Management systeem kan hierbij ondersteunen, omdat je hiermee de data uit al je bronnen (ERP, CRM, Magento) verzamelt en op één plek kan verrijken en uitzetten naar al je kanalen. Aan de ene kant toon je expertise door de kwalitatief goede content die gecommuniceerd wordt, daarnaast versnelt het de time-to-market per product enorm.
3. Meerdere shops onder 1 overkoepelende B2B webshop
Voor elk product of elk merk een andere shop? Binnen Magento is het out of the box mogelijk om meerdere kleinere shops onder één overkoepelende shop te plaatsen (multishops). Zo kan er gemakkelijk een zogenaamde multishop omgeving worden gecreëerd, waarbij je voor elke shop een eigen, unieke storefront creëert. Elk met een eigen look & feel en eigen functionaliteiten. Jij als B2B ondernemer kunt alle shops vanuit één centraal admin panel beheren en dat scheelt een hoop extra werk. En wil je naast B2B verkoop ook een D2C kanaal opzetten? Dat kan ook snel en eenvoudig met Magento.
Bekijk voor een voorbeeld van zo'n multishop webshop het B2B e-commerce platform dat wij samen met onze klant Dijkstra Vereenigde hebben ontwikkeld.
4. Betalen bij bestelling of op rekening bestellen in de B2B webshop?
Een B2B webshop heeft vaak als doel orderkosten te verlagen. Klanten bestellen in het beste geval niet meer via fax, email of telefoon, maar bestellen snel en efficiënt in jouw webshop. Omdat deze klanten al bekend zijn in het administratiesysteem kunnen zij ook op rekening bestellen. Dit is allemaal handmatig aan te passen in Magento of kan bepaald worden op basis van logica uit het ERP systeem dat jouw organisatie gebruikt. Voor deze klanten hebben we het nog gemakkelijker gemaakt om producten te bestellen. Op basis van het voorkeur aflever- en betaaladres worden orders betaald en verstuurd. Deze klanten slaan dus het gehele checkout proces over!
Sluit je ‘niet-klanten’ dan uit van de webshop? Nee. Deze kun je bijvoorbeeld de mogelijkheid geven om in de B2B webshop een offerte aan te vragen. Zo heb je direct klantgegevens en kun je bouwen aan nieuwe relaties.
5. Bestellingen in Magento
In Magento maak je als B2B klant gebruik van zogenaamde 'requisition lists', dat zijn overzichten waar eerder gekochte producten in opgeslagen zijn en dus snel opnieuw kunnen worden besteld. Super handig wanneer er bijvoorbeeld meerdere personen binnen één bedrijf bestellingen gaan plaatsen in de webshop. En voor inkopers die alle verschillende artikelnummers kunnen dromen hebben wij een speciale functionaliteit ontwikkeld. Door slechts een artikelnummer in combinatie met een aantal in te voeren, kunnen zij direct producten bestellen.
Ook is het in Magento mogelijk om jouw klanten en de accounts van jouw klanten bepaalde rollen en rechten te (laten) geven. Zo kan het bijvoorbeeld voor een bedrijf enorm handig zijn als een stagiaire een bestelling klaar zet en een manager alleen de check en betaling nog hoeft te voltooien, om zo efficiënt mogelijk met tijd om te kunnen gaan.
Magento heeft B2B e-commerce zo ingericht dat jouw klanten de mogelijkheid krijgen om zelfvoorzienend te zijn. Dat wil zeggen dat ze zelf bestellen wat ze nodig hebben, wanneer ze dat nodig hebben. Dit alles zonder tussenkomst van een binnendienst en zonder het handmatig verwerken van telefonische bestellingen of bestellingen via de mail / fax.
6. Eenvoudig en snel zoeken
Bij het verkopen via B2B e-commerce is het niet altijd vanzelfsprekend dat elke gebruiker precies weet hoe elk product heet. Vaak worden overkoepelende termen of artikelnummers gebruikt voor het zoeken. Voor Magento bestaat een koppeling met het veelgebruikte zoeksysteem Elasticsearch. Met onze Experius Elastic Search module kun je de zoekresultaten van je webshop nog verder finetunen. Ook maak je hiermee je zoekresultaten op algemene woorden relevanter zonder de content aan te hoeven passen. Alles om het bestelproces van de klant zo soepel en snel mogelijk te laten verlopen.
7. Magento e-commerce binnen je huidige systeemlandschap
In de wereld van B2B e-commerce is er niets belangrijker dan een naadloze koppeling met het ERP systeem. Magento heeft legio koppelmogelijkheden met verschillende ERP systemen. Wij hebben veel ervaring met koppelingen met Exact Online en Exact Globe, Microsoft ERP systemen en SAP en zorgen ervoor dat Magento naadloos aansluit bij het ERP systeem dat jouw organisatie gebruikt. Enerzijds gaan er klantafspraken vanuit het ERP naar Magento, anderzijds communiceert Magento de orders terug.
Net als in B2C e-commerce zullen ook B2B en D2C bedrijven steeds actiever worden op marketplaces als Amazon en Bol.com. Uiteraard zou je her liefst alles vanuit één platform willen beheren, met Magento kan dit!
Lees hier hoe we voor CakeSupplies een Magento webshop hebben geïntegreerd binnen het bestaande systeemlandschap.
8. B2B e-commerce met Magento & Adobe
2018 is het jaar dat Magento overgenomen werd door Adobe. 2 jaar geleden alweer, maar wat is er in die tijd eigenlijk veranderd? Het grootste verschil is dat Magento (Commerce) is opgenomen in de gehele Adobe Stack. Dit houdt in dat Magento naadloos samenwerkt met de andere Adobe systemen, bijvoorbeeld die uit de Adobe Experience Suite. Denk aan Adobe Experience Manager (het flexibele en gebruiksvriendelijke CMS van Adobe) of Adobe Sensei.
Adobe Sensei is een Artificial Intelligence (AI) tool met als doel het verbeteren van de klantervaring. Bijvoorbeeld door volledig gepersonaliseerde productaanbevelingen te bieden aan klanten ("anderen kochten ook"). In e-commerce wordt AI steeds belangrijk. Kunstmatige intelligentie gaat jou helpen om met bestaande data de ervaring voor jouw klanten uniek en optimaal te maken.
Wij schreven een blog over Adobe Sensei, je leest deze hier.