Terwijl marketing automation ooit een oplossing was alleen bestemd voor de grootste e-commerce bedrijven (met de grootste marketingbudgetten), heeft de recente komst van krachtige, betaalbare en toegankelijke marketing automation tools het een ‘must have’ gemaakt voor elke moderne webshop.
Maar wat is marketing automation nu precies? En nog belangrijker, wat is er zo geweldig aan? In dit artikel delen we een aantal van de belangrijkste voordelen van marketing automation voor webshops in B2B, B2C en D2C.
Marketing automation draait om het gebruik van krachtige tools die jouw routinematige marketingprocessen over verschillende kanalen structureert, versnelt en vereenvoudigt. Marketing automation is waardevol voor zowel B2B als B2C/D2C webshops. In beide branches geldt dat het versturen van gepersonaliseerde content, op het juiste moment, met relevante info resulteert in grotere betrokkenheid en op termijn meer omzet.
Voor B2C/D2C gelden veelal dezelfde processen als voor B2B. Deze processen zijn (maar zijn niet beperkt tot):
Het verzenden van e-mails, sms'jes en chat berichten naar klanten
Opvolging via e-mail of sms na een aankoop en na het verlaten van de winkelwagen
Om klanten op de hoogte te brengen van nieuwe promoties
Creëren en beheren van loyaliteitscampagnes
Vastleggen van klantvoorkeuren (via formulieren)
Verzamelen, analyseren en rapporteren van marketinggegevens
Marketing automation neemt enkele van de meest tijdrovende en terugkerende verantwoordelijkheden van de moderne marketingwereld op zich. Tegelijkertijd stelt het jouw klanten in staat om te genieten van een consistente en persoonlijke ervaring met je merk.
Het heeft dus verregaande voordelen voor je klanten, je personeel en je omzet. Hieronder hebben we de belangrijkste op een rijtje gezet:
Misschien wel de meest voor de hand liggende, maar marketing automation scheelt tijd - en dus ook geld. Iedere dag word jij en je team gesterkt door marketing automation. Het stelt je in staat om de tijd die wordt besteed aan handmatige taken zoals rapportage, e-mail follow-ups en contentdistributie flink te verminderen. Met al je dagelijkse marketing automation karweitjes geautomatiseerd, zal je meer tijd hebben om op strategie te sturen.
Marketing automation bespaart je niet alleen tijd en geld. Het helpt je ook om meer verkoop te stimuleren. Deze extra inkomsten komen grotendeels uit upselling en cross-selling - die volgens Forrester Research gemiddeld 10-30% van de e-commerce omzet uitmaken.
Maar daar houdt het niet op. Je zult ook een stijging van je inkomsten zien wanneer je marketing automation gebruikt om:
Klanten te bereiken via gepersonaliseerde social media advertenties
Klanten te herinneren aan de producten die ze in hun winkelwagen hebben achtergelaten
Klanten te bereiken op platformen die ze vaker controleren dan e-mail (zoals sms)
En dat zijn slechts een aantal van de manieren waarop je marketing automation kunt gebruiken om je winst een boost te geven.
We hebben je al een paar voordelen gegeven over de manier waarop marketing automation je verkoop kan stimuleren en tijd en geld kan besparen. Maar het is niet alleen maar een overwinning voor jou. Marketing automation kan ook de klantervaring én -tevredenheid verbeteren.
Marketing automation maakt het mogelijk om een band op te bouwen met je klanten door hen te bereiken op een manier die opvalt en persoonlijk aanvoelt. Dit komt omdat gepersonaliseerde ervaringen je klanten het gevoel geven dat ze meer gewaardeerd worden en meer verbonden zijn met je merk. En natuurlijk vindt iedereen het heerlijk om als eerste te horen over die geweldige online verkoopactie.
Volgens Econsultancy ziet 93% van de bedrijven een stijging van hun conversiepercentage na het personaliseren van de ervaringen van hun klanten - terwijl 49% van de klanten zegt een product te hebben gekocht dat ze in eerste instantie niet van plan waren te kopen na het ontvangen van een gepersonaliseerde aanbeveling van een merk.
Als gevolg van de toegenomen klanttevredenheid verhoog je de klantenbinding door met je klanten een relatie op te bouwen die de tand des tijds kan doorstaan.
Marketing gaat niet alleen om het aantrekken van nieuwe klanten, maar ook om bestaande klanten aan je te binden. Maak klantenbinding gemakkelijker door het automatiseren van loyaliteitscampagnes. Automatiseer verzoeken om feedback en beoordelingen en stuur aanbiedingen naar segmenten van klanten die jou veel waarde opleveren.
Marketing automation is belangrijk omdat het je enorm gaat helpen effectiever te werken en het stimuleert actief de groei van je bedrijf. Met je dagelijkse marketingprocessen allemaal geautomatiseerd en opgezet, kan je achterover leunen en toekijken hoe zowel je klanttevredenheid als je omzet stijgt. Bovendien wordt je werk ook nog eens tien keer makkelijker!