Dit blog is eerder verschenen in juli 2019, dit is een update van dat blog.
Adobe Sensei is één van de diensten uit het ‘Experience platform’. Het is een geautomatiseerde Artificial Intelligence (AI) product dat machine learning inzet om productaanbevelingen weer te geven, met als doel de klantervaring te verbeteren. AI is al bijna niet meer uit ons leven weg te denken en samen met personalisatie wordt dit voor e-commerce ook steeds belangrijker. Vooral voor B2C en D2C webshops is dit interessant, maar ook binnen B2B kun je dit gaan inzetten. Zo kunnen klanten door middel van kunstmatige intelligentie sneller vinden waar ze naar op zoek zijn. Je start bijvoorbeeld met het inrichten van een gepersonaliseerd productaanbod of gepersonaliseerde productaanbevelingen ("anderen kochten ook").
Als Magento Commerce klant heb je in versie 2.3.5 toegang tot de SaaS-service: ‘Magento Product Recommendations’. Met deze service kunnen productaanbevelingen worden weergegeven op basis van het eerdere gedrag in de winkel. De productaanbevelingen kunnen via de Magento-backend op basis van verschillende punten optimaal worden aangepast.
Het is ook mogelijk om met behulp van ‘Adobe Sensei’ in Magento, afbeeldingen te structureren. Op basis van gegevens die bekend zijn in Magento gaat ‘Adobe Sensei’ op zoek naar bijbehorende informatie. Zo wordt het werken in de backend van Magento makkelijker gemaakt. Met de productherkenning kan ‘Adobe Sensei’ onder andere op basis van een afbeelding van een kledingstuk op zoek gaan naar soortgelijke afbeeldingen. De gevonden afbeeldingen kunnen daarna direct gekoppeld worden in de webshop.
Alweer twee jaar geleden werd Magento onderdeel van Adobe en iets later werd Magento opgenomen in de 'Adobe Experience Cloud'. De Adobe Experience Cloud bestaat uit meerdere producten van Adobe die samen te gebruiken zijn. Deze producten of tools zijn er samen op gericht om de ultieme online winkelervaring te bieden. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen vier verschillende categorieën: Advertising, Analytics, Marketing en de nieuwste categorie Commerce. Binnen deze vier categorieën zijn er koppelingen met elkaar en met het onderliggende ‘Adobe Experience platform’. Omdat de Commerce Cloud, waar Magento zich in bevindt, de nieuwste categorie is in de 'Adobe Experience Cloud' wordt er nog hard gewerkt aan de koppelingen met de andere categorieën en het ‘Experience platform’.
Naast de integratie met ‘Adobe Sensei’, komen er ook nieuwe mogelijkheden beschikbaar om je webshop te analyseren. Binnenkort wordt namelijk ook ‘Adobe Analytics’ geïntroduceerd voor Magento. Het is dan mogelijk om de gegevens van een Magento webshop nog beter en uitgebreider te analyseren met behulp van AI-algoritmen.