Blog

7 tips om jouw klant in het laatste kwartaal te verleiden

Geschreven door Nienke van der Rijst | 1-nov-2022 11:02:58

De feestdagen komen er weer aan. Een tijd waarin het aantal online shoppers flink toeneemt. We hebben je al eens 10 tips gegeven hoe je je klant kan verleiden tot een aankoop. Maar hoe zit dat zo vlak voor Black Friday, Cyber Monday en de feestdagen?

Wij zetten nog eens 7 tips voor je op een rij hoe jij in het laatste kwartaal de klant weet te verleiden tot een aankoop.

 

 

 

1. Begin nu al met je campagnes

Uit onderzoek blijkt dat ruim 25% van de consumenten al in september begint met de aankopen voor de feestdagen. Zorg er dus voor dat je voorbereid bent op zowel de feestdagen als Black friday en Cyber monday. Plaats bijvoorbeeld een aftelklok op de homepage van je webshop, bedenk een leuk spel waarmee mensen extra korting kunnen winnen of vinden, werk samen met
Gebruik je kanalen optimaal, zorg voor een overzichtelijke campagnekalender en trek klanten over de streep met kortingscodes en retargeting.

 

 

 

2. Zorg dat voorraad en logistiek op orde zijn

Niets is zo vervelend voor de klant dan het te laat krijgen van de bestellingen tijdens de feestdagen. Maak goede afspraken met leveranciers, verruim de bezorgtijden of zorg ervoor dat de klant eerder kan bestellen. Inmiddels is er in elke branche onderbezetting en bij pakketdiensten is dat helaas niet anders. Hierdoor is

same-day of next-day delivery niet altijd te beloven of waar te maken. Het belangrijkste hierin is: communiceer alles duidelijk met de klant. Zo schep je geen valse verwachtingen en weten de klanten direct waar ze aan toe zijn.

 

 

 

3. Originals stand out!

Inmiddels zijn alle kortingsdagen vanaf Black Friday niet meer weg te denken uit Nederland. Bijna alle (online) winkels doen mee. Zorg er dus voor dat jij eruit springt.
Denk hierbij aan een extra dag toevoegen aan de kortingsperiode, het aanbieden van een gratis inpakservice, of op een hele andere dag de korting te geven.


Of doe helemaal niet mee, net als Dille en Kamille. Zij sluiten de winkels zelfs en zetten de webshop op zwart, letterlijk Black Friday dus. Waarom? ‘’Retail is niet duurzaam, maar wij proberen het op de meest duurzame manier te doen. En met deze actie willen wij een tegengeluid laten horen.’’

 

Het hoeft daarentegen niet zo te zijn dat jij jouw webshop ook offline haalt, maar draag bijvoorbeeld je zorgen uit over duurzaamheid. Kijk hiervoor bij Tip 6: Consuminderen. Maar let wel op, communiceer jouw ludieke acties tijdig en duidelijk met de consument!

 

 

 

4. Voorkom dat kosten oplopen

Ook een optie: verkoop alleen de producten die op het moment van bestellen in jouw magazijn staan. Hierdoor heb je geen dure voorraad die blijft staan of extra grote online campagnes nodig. Alleen degene die bijdragen aan het verkopen van wat er is.

 

In deze onzekere tijd wil je voorkomen dat je kosten onnodig oplopen. Let op dat dit wel het op=op principe is. En net zoals de tips hierboven: communiceer dit duidelijk en tijdig met de klant. Zo schep je geen valse verwachtingen en weten de klanten direct waar ze aan toe zijn.

 

 

5. Service is belangrijk

Ruim 70% van de consumenten geeft volgens het onderzoek van partner Mollie aan dat goede service en ondersteuning van invloed is op hun koopbeslissing bij het online winkelen. Zorg ervoor dat de klantenservice en de meest gestelde vragen op orde zijn. Helemaal in de drukke periode die komen gaat. Zet liever iets te veel dan te weinig is.


Of maak gebruik van een chatbot die op een zo menselijk mogelijke manier contact heeft met jouw klanten.

 

 

 

6. Consuminderen

De geluiden vanuit de consumenten om duurzaam bezig te zijn als bedrijf worden alsmaar groter. Met de klimaatveranderingen en de hogere prijzen van alles wat je maar kan kopen is consuminderen zeker geen gekke term. Hoe kan jij daar goed op inspelen?


Denk bijvoorbeeld aan duurzame verpakkingsmaterialen, het verkopen van gerecyclede producten of een deel van de opbrengsten doneren aan goede doelen. Verzend bijvoorbeeld artikelen niet nog in een aparte doos, maar gewoon met de doos waar het product al in zit. Of geef mensen die producten op de fiets komen halen een mooie korting of gratis product mee (behalve bij koelkasten en wasmachines bijvoorbeeld ;) ).


De consument hecht hier veel waarde aan en wanneer ze zien dat jullie je daar ook mee bezig houden is het een win-win-win voor iedereen.

 

 

 

7. Blijf innoveren en laat het zien!

Begin Q4 2022 bracht Klarna haar Shopping Pulse Insights rapport uit. Uit dit rapport bleek dat maar liefst 77% van de ondervraagde aangaf dat zij verwachten dat retailers continu blijven innoveren.


De drie meest voorkomende onderwerpen in de Nederlandse online markt waren een vlekkeloze betaling, gepersonaliseerde productaanbevelingen en een naadloze omni-channel ervaring.


Blijf dus tijd steken in innovaties en laat je klanten zien dat je hier ook echt mee bezig bent. Op die manier creëer je nog meer klantwaarde en zorg je ervoor dat de klant bij jou koopt.